Jak na nejžádanější obory UK: Fakulta sociálních věd

18. 5. 2017 Autor: Rubrika: Fakulty žádné komentáře

Fakulta sociálních věd Karlovy univerzity stabilně patří mezi populární volbu budoucích studentů vysokých škol, kteří míří spíše humanitním směrem. V oborech Žurnalistika a Marketingová komunikace a PR neboli MKPR je úspěšnost přijetí jen okolo deseti procent. Proto se na ně dnes zaměříme v pokračování seriálu „Jak na nejžádanější obory UK“.

Nejlepším způsobem, jak se dobře připravit na přijímací zkoušky, je vyzpovídat studenta prvního ročníku, který má zkoušku ještě v živé paměti a možná také disponuje materiály, ze kterých se sám učil. Pokud ale nikoho takového neznáte, je možné se připravit i bez toho.

ŽURNALISTIKA

První kolo přijímacího řízení, tedy písemný test, se skládá ze tří částí – jazyk (většina uchazečů volí angličtinu), česká gramatika a všeobecný přehled. Vzhledem ke značné nevyzpytatelnosti oddílu všeobecného přehledu se vyplatí zaměřit se na jazyk a gramatiku. Je dobré si přečíst Pravidla českého pravopisu, protože s největší pravděpodobností se zde objeví gramatické jevy, v nichž se často chybuje, tedy zájmeno jenž, týž, tentýž, skloňování zájmena já, velká písmena a shoda podmětu s přísudkem včetně mnohonásobného podmětu. Na stránkách fakulty visí ukázkový test i se seznamem doporučené četby.

V rámci přípravy na všeobecný přehled není k zahození si prolistovat Praktickou encyklopedii žurnalistiky, sledovat několik měsíců před zkouškami co se děje v médiích, číst noviny a vědět, kteří autoři do nich nejčastěji píší. To se ale bude uchazečům hodit hlavně u ústní části, která následuje v případě úspěšného absolvování testu.

Zde už je přibližně padesáti procentní šance na přijetí. S sebou je potřeba mít životopis, případně ukázky svých prací (ty ale nejsou podmínkou ani zárukou úspěchu), a seznam četby. Ten může obsahovat maturitní seznam literatury a nejlépe i něco navíc. Knížka od Karla Hvížďaly, případně jiných novinářů nikdy neuškodí. Důležité je mít připravenou přesvědčivou motivaci a rozmyslet si, jestli vás více zajímá psaní, nebo spíše televize a rozhlas. To je totiž otázka, která s jistotou padne. Další část pohovoru se bude točit okolo tematiky médií, zkoušející se mohou ptát například na divize a ředitele Českého rozhlasu nebo České televize. Po ní probíhá losování jednoho z témat týkajících se aktuálního dění. Objevuje se zde například vzdělávání, zahraniční vztahy ČR (zejména se Slovenskem), armáda, kultura, sport nebo světové konflikty.

MKPR

Dostat se na marketingovou komunikaci a PR je těžší než na žurnalistiku, alespoň co se počtu konkurentů týče. Vloni se tento obor stal volbou téměř osmi set šedesáti uchazečů, což je nejvíc z celé Fakulty sociálních věd. Přijato bylo osmdesát jedna lidí. Ač se z těchto čísel může nejednomu maturantovi orosit čelo, není třeba panikařit, pokud se člověk začne na přijímačky včas připravovat.

Přijímací zkoušky jsou dvoukolové. V prvním kole se uchazeč musí poprat se Scio testem, který se skládá z testu obecných studijních předpokladů a angličtiny. Velikou výhodou Scií je, že se dají zkoušet víckrát. V letošním roce bylo vypsáno pět termínů na OSP a dva na angličtinu. Započítává se vždy nejlepší výsledek. Na přeživší v druhém kole čeká ústní pohovor. Komise se bude zajímat o motivaci ke studiu, případně o dosavadní tvorbu. Součástí pohovoru je také losování témat, o kterých musí uchazeč spatra zvládnout pár minut mluvit. Jsou to například zahraniční celebrity v reklamních kampaních, současný předseda vlády a jeho zhodnocení, střet zájmů v politice, vláda ČR, Česká republika v EU a další.

„Připravovala jsem se tak, že jsem sledovala delší dobu celosvětové dění, četla různé časopisy, noviny, weby a sledovala události, protože jiná příprava na to prostě nejde,“ popisuje Zuzana Šimáková, studentka druhého ročníku MKPR. „Písemné přijímačky pro mě byly dost o náhodě… Vyplatilo by se mrknout na pravidla pravopisu a taky trochu na angličtinu. I když teď už budou jiné, ve formě Scio testů.“

Podle Šimákové je při přípravě na ústní nutné nepodcenit žádnou část – ani motivační. „Je fajn si uvědomit, proč vůbec ten obor chci studovat, připravit si to dopředu, aby tam pak člověk neplácal blbosti. Zjistit si základní marketingové pojmy. Prostě mít povědomí, o čem ten obor vůbec je.“ Při losování otázky prý měla štěstí, protože její téma znělo „česká youtube scéna“.

„Obecně bych řekla, že je dobré se zajímat o novinky, které s marketingem souvisí, znát různá sociální média a uvědomit si jejich potenciál, protože na to je tam dost otázek. K tomu se hodí sledovat třeba markething.cz.“

Nakonec poukazuje také na to, že jedním z pilířů pohovoru je i správná sebeprezence. „Asi bych ještě poradila umět sám sebe prodat a nebát se mluvit, i když o tom člověk v podstatě nic neví.“

Lucie Bečvářová, Karolína Fialová



Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.