Na koleji Hvězda letos rozdávali pokoje, které ve skutečnosti nebyly volné

26. 10. 2016 Autor: Rubrika: Studentský život žádné komentáře

Máte zarezervovaný pokoj, zaplacenou zálohu, přijdete v dohodnutý čas, počkáte několik hodin v řadě, ale pokoj přesto nedostanete. Podobnou zkušenost mělo letos na koleji Hvězda hned několik studentů. A není to jediný problém, který zájemci o ubytování řešili.

Tato nepříjemná situace potkala na Hvězdě snad každého, kdo využil až posledních zářijových dní k nástupu na kolej. „To je jako kdyby v krámě prodávali housky, které nemají,“ divil se rozčílený otec jednoho ze studentů, když jeho syn nedostal zamluvený pokoj. Ani rozmlouvání s vedoucí koleje mu však nebylo nic platné, musel počkat na první říjnový týden, kdy se spousta pokojů uvolní, jelikož mnozí zájemci na rezervované pokoje začátkem semestru nenastoupí. Žádnou stoprocentní jistotu však nikdo neměl.

Chyba systému

kolej HvězdaVysvětlení vedoucí Hvězdy bylo poměrně jednoduché – chyba systému. Situace jako z Čapkova dramatu R.U.R. Ovládla nás technika. Po naléhání však vedoucí koleje již v průběhu víkendu telefonovala dosud neubytovaným, aby jim sdělila, zda mají své pokoje k dispozici. Během prvního říjnového týdne se tak mohli skutečně nastěhovat.

Podobný problém řešila i Pavlína Podzimková. „Já tam jela v pátek 30. září, poslali mě domů s tím, že v sobotu zavolají, to se ale nestalo. V ubytovací kanceláři mi ani nebrali telefon, tak jsem se nakonec dovolala přímo na vrátnici, kde mi pán řekl, že volný pokoj má a že není problém, takže bydlím.“

Vedení Kolejí a menz sice připouští, že systém není dokonalý, chyby se však podle něj dopustili především samotní studenti. „Problém vznikl z důvodu nerespektování pravidel při nástupu na koleje ze strany jednotlivých studentů. Někteří z nich nerespektovali pravidla definující konkrétní termíny z letního ubytování.“

S tím nesouhlasí předseda Kolejní rady Hvězda Lukáš Blažej. „V drtivé většině případů to bylo kvůli tomu, že pokoje, na které se měli přestěhovat, nebyly uklizené po letním ubytování zájezdů. Dotklo se to celého 3. bloku, sám jsem se také stěhoval až po začátku běžných nástupů na kolej,“ vysvětluje.

Jiný pokoj

Chybějící pokoje nejsou zdaleka jediným nedostatkem kolejí Univerzity Karlovy. Studentům se také často stává, že dostanou jiný pokoj než ten, který si zarezervují. Na některých kolejích nejsou tyto nečekané změny tolik závažné, protože se pokoje na jednotlivých patrech nebo blocích kvalitou zásadně neliší, jinde však mohou být rozdíly opravdu výrazné.

„Pokoj, který jsem měla dostat, má někdo jiný. V ubytovací kanceláři o tom nevěděli a mysleli, že je prázdný. Dostala jsem tedy klíče od jiného pokoje, zeptala jsem se, kdo tam bydlí a recepční řekl, že ani neví,” vysvětluje Elisa Pomichowska z Větrníku.

Pokoje na Hvězdě se kvalitou výrazně liší. Ilustrační foto: Veronika Stejskalová

Pokoje na Hvězdě se kvalitou výrazně liší. Ilustrační foto: Veronika Stejskalová

Jan Kubalík z Hvězdy na konkrétním zarezervovaném pokoji trval. „Bylo mi řečeno, že je obsazený a že nevědí, co s tím mají dělat, že mi mohou dát jiný pokoj. Nicméně já jsem si jej z nějakých důvodů vybral a fakt mi nevyhovoval pokoj na jiném bloku, v jiném patře. Nakonec jsem musel sám přesvědčit dívku, která na pokoji bydlela, aby mi jej uvolnila.“

Zámluvy konkrétních pokojů vyřizují zcela zdarma členové Kolejní rady, nikoliv Koleje a menzy Univerzity Karlovy. Na vině může být nedostatečné propojení těchto dvou orgánů. Podle Kolejí a menz za chyby mohou opět spíše studenti. „Jedná se zejména o nerespektování termínu včasného přestěhování z letního ubytování nebo ukončení řádného pobytu ve sjednané době a včasné přestěhování na nově přidělený pokoj na nový akademický rok. V tomto roce jsou již tyto přestupky pokutovány a jsou specifikovány v Opatření ředitele č. 14/2016 Smlouva o ubytování, část Všeobecné ubytovací podmínky.“

Pokud se tedy student nevystěhuje ve sjednaný den, zaplatí standardní cenu ubytování a k tomu pokutu 200 Kč za každý den navíc. V případě odstoupení od smlouvy musí ubytovaný kolej opustit nejpozději do tří kalendářních dnů od doručení odstoupení. Nevystěhuje-li se, může ubytovatel dané prostory vyklidit na náklady ubytovaného a věci uskladnit v určených prostorách.

Dočkáme se zlepšení

Na základě stížností a nedostatků z předchozích let se vedení kolejí a menz rozhodlo učinit významné změny. „V současné době je ukončeno výběrové řízení na nový rezervační a ubytovací systém. Předcházela mu důkladná analýza, která byla ukončena v roce 2015. Jeho zavedení se předpokládá v průběhu roku 2017. Nový systém by měl poskytnout veškerý komfort uživatelům, kteří žádají o ubytování, ale i zaměstnancům kolejí, tak aby uměli flexibilně reagovat na požadavky ubytovaných,“ slibuje vedoucí Útvaru ubytovacích služeb Kolejí a menz Miroslava Hurdová.

Kateřina Navrátilová



Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.