Primátor Svoboda na UK: Studentům nestačí noclehárny, potřebují kampus

11. 12. 2011 Autor: Rubrika: Univerzita žádné komentáře

Univerzitní kampus by vytvořil lepší podmínky pro studium, vědu i volný čas. Praha bude stavbu takového areálu podporovat a hodlá na něj věnovat i pozemky. Na přednášce o rozvoji VŠ na Právnické fakultě to uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

Univerzita potřebuje kampus, který vytvoří lepší podmínky pro studium i vědu, míní primátor Svoboda

Foto: Martin Archalous

Na téma „podpora vzdělání v Praze“ zjevně veřejnost slyší. Docent Bohuslav Svoboda, doktor medicíny a vysokoškolský pedagog, s ním vyhrál volby a dosedl do křesla primátora. Přesto jeho přednáška na Právnické fakultě nezačala zrovna optimisticky.

Ano, Praha stále přitahuje studenty a jméno Univerzita Karlova má pořád zvuk. Ale v posledních letech se mnohem rychleji rozvíjejí univerzity v jiných městech. Například Brno vystavělo moderní kampus, který jim může UK jen závidět. Aby Praha v konkurenci obstála, musí prý „začít něco dělat“.

Problémem je například nedostatek vhodných prostor. To by měl vyřešit univerzitní kampus, který bude vytvářet podmínky nejen pro studium a vědeckou aktivitu, ale i pro „studentský život“. Oboje primátor označil za stejně důležité – dnes už podle něj nejsme ve středověku, kdy studentům „stačila postel v noclehárně“.

„Potřebujeme velký areál splňující řadu požadavků – například dobrou dopravní obslužnost, ale na druhé straně lokalitu na kraji města, aby tam byl klid a blízko do přírody,“ uvedl primátor. Studentům prozradil, že město už vytipovalo pět lokalit a zahájilo jednání s rektorem UK o konkrétních plánech.

Ve hře jsou Dívčí hrady v Radlicích, areál starého holešovického nádraží, Měcholupy, Jinonice nebo Hostivař. Až bude vybrán vhodný prostor, město ho univerzitě nabídne za symbolickou jednu korunu. Samozřejmě by to neznamenalo, že se UK zbaví Karolina. Univerzitě zůstanou historické budovy, kde bude sídlit rektorát a některé obory.

Čtěte také:

Školné ano, ale v jiné podobě

Dalším krokem je podpora vědy a výzkumu: „Dnes vedeme studenty k tomu, aby získali nějaký titul a pak je ‚vypustíme do rybníka‘. Musíme jim umožnit, aby ve vědecké práci pokračovali i po studiu,“ míní Svoboda.

Česká republika si podle něj nemůže dovolit promrhat jediný talent. „Hlavní úlohu zde ale musí hrát univerzity. Město může maximálně koordinovat spolupráci s podnikateli, poskytovat pomoc s byrokratickými překážkami, se získáváním peněz z EU a podobně,“ upřesnil.

Došlo i na otázku školného. „Možná vás zklamu, ale jsem příznivcem placeného vzdělání,“ uvedl primátor. Jako vysokoškolský pedagog prý může uvést řadu příkladů, jak školné motivovalo studenty k mimořádným výkonům. Školné by se ale nesmělo stát něčím, co odradí od studia. „Souhlasím se školným. Méně už souhlasím se současným vládním návrhem školného,“ dodal Svoboda.

Zdražovat MHD? Až jako poslední možnost

Překvapivě malý prostor byl věnován aktuální politické situaci. Kromě protikorupčních opatření a tzv. rozklikávacího rozpočtu padly dotazy také na aktuální kauzu dopravního podniku. „Praha má rozpočet 30 miliard, z dopravního podniku po nás chtěli dotaci 15 mld. Bylo třeba s tím něco dělat,“ vysvětloval primátor otřesy kolem pražské MHD. K aktuálním kauzám se však nevyjadřoval.

Odmítl například dříve plánované prodloužení metra A až na letiště Ruzyně, které Praha už předloni definitivně zavrhla. Mnohem lepší by podle něj namísto metra do polí byla rychlodráha.

Nejprve chceme hledat úspory, až pak mluvme o zdražování, řekl primátor

Foto: Martin Archalous

Došlo i na ceny jízdného. Podle primátora je pražské jízdné v přepočtu na plat obyvatele města druhé nejlevnější v republice. Opomněl však zmínit, že mzdy v Praze jsou nadprůměrné, zatímco MHD užívají i dojíždějící ne-Pražané, nepříliš majetní studenti a lidé, kteří „pražský plat“ nemají.

Spíše než zdražování vidí Svoboda cestu v úsporách a „optimalizaci“, tedy například rušení linek a souběžných spojů. „Někde jezdí tramvaj i autobus současně, některé spoje metra mají vytíženost 10 procent. Takže v první řadě se bude šetřit na těchto nákladech,“ uvedl. Zvýšení jízdného připouští až jako poslední možnost. A to nejdříve krátkodobého, pokud ani to nebude stačit, sáhne město ke zdražení i dlouhodobých jízdenek.

V souvislosti s dopravou naznačil primátor i jednu z příčin rozpadu koalice ODS s ČSSD. „My jako pravicová strana, pokud nastane krize, chceme snižovat náklady a zvyšovat příjmy, teprve potom se možná zadlužíme. Náš bývalý koaliční partner prosazoval v první řadě půjčky a teprve potom přemýšlel, za co je utratit,“ dodal primátor Svoboda.



Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.