Recenze: Film Lidice by si Oscara zasloužil

31. 5. 2011 Autor: Rubrika: Kultura 3 komentáře

Česká kinematografie má opět šanci na oscarové ocenění. Režisér Petr Nikolaev natočil strhující snímek Lidice. Na pozadí masakru, při němž byla v červnu 1942 vypálena stejnojmenná vesnice a povražděna většina lidických obyvatel, se odehrává působivý lidský příběh. Autentické dekorace a rekvizity, vynikající scénář, kamera i herectví Karla Rodena, Zuzany Bydžovské, Romana Luknára, Zuzany Fialové a dalších rozhodně stojí za to vyrazit do kina.

Dechberoucí příběh lásky, zrady a odpuštění se odehrává během druhé světové války. Film líčí události na pozadí skutečného příběhu Františka Šímy, čtyřicátníka, který jakožto jeden ze tří mužů z Lidic přežil (dva další létali jako piloti RAF v Anglii). Šíma byl v červnu 1942, kdy byla kompletně smazána z povrchu země středočeská vesnice Lidice, uvězněn za vraždu syna.

Synovrah se paradoxně největšího trestu dočkal až po propuštění na svobodu. Spoluvězni mu totiž ze soucitu neřekli o vypálení Lidic. Z vězení proto nicnetušící Šíma zamíří domů. Teprve, když vystoupí z autobusu, a v místech, kde kdysi stály lidické domky a kostel, nevidí nic než zasněženou pláň, je postaven tváří v tvář děsivé tragédii.

Při scéně, kdy se šokovaný Karel Roden alias František Šíma brodí sněhem v místech, kde bývaly Lidice a stával jeho dům, odhrabává holýma rukama sníh, pod nímž nachází ohořelé zbytky svého někdejšího domova, diváka mrazí. Do kina si vezměte teplý svetr, z oscarového hereckého výkonu Karla Rodena se totiž rozklepete zimou.

Uvědomiv si zdrcující skutečnost, že z jeho minulosti nezbylo nic a nejspíš nikdo, vypraví se Šíma na policii. Ve snaze ukončit své trápení tam projeví souhlas s atentátem na Heydricha. Předpokládá, že za to bude okamžitě zastřelen. Nikoli…

Filmové záběry jsou umocněny podmanivou hudbou, na níž spolupracovali Michal Hrůza a James Harrries. Zkomponovali ji tak citlivě, že si ji divák vlastně vůbec neuvědomuje – vyjma scény atentátu na říšského protektora Heydricha. Atentát je totiž vykreslen zcela podle skutečné události, tedy bez zbytečných (a pravdě neodpovídajících) potoků stříkající krve. Rázná a hlasitá hudba akcentuje závažnost události, která vedla k vypálení Lidic a později i Ležáků.

Masakr, jenž otřásl celým světem, začal jako příběh obyčejného sukničkáře. Václav Fiala se zamiluje do Aničky ze Sudet, doma ho však čeká těhotná žena. Dopis, ve kterém Aničku lživě informuje, že „něco“ podnikl a musí do ústraní, poslouží krátce po atentátu na Reinharda Heydricha jako záminka k vyhlazení Lidic. Skutečnou událostí je inspirovaný také příběh hlavního hrdiny Františka Šímy.

Vynikající scénář Zdeňka Mahlera, kamera, autentické dobové rekvizity a mistrovská režie podtržená geniálním herectvím nejen Karla Rodena, jsou příslibem řady ocenění. Kdo ví, možná dokonce v hollywoodském Kodak Theater v únoru 2012 zazní: „And the Oscar goes to… Lidice!“ Po zhlédnutí filmu mi nejspíš dáte zapravdu, že by si režisér Petr Nikolaev za svůj snímek pozlacenou sošku od Americké filmové a televizní akademie zasloužil.

pro UKáčko.cz Gloria Hrušková