Recenze: Noc na Karlštejně aneb žádné ženy, jen samé ostatky

31. 3. 2010 Autor: Rubrika: Kultura žádné komentáře

Představení studentského divadelního spolku HAMBA!, který spontánně vznikl na Přírodovědecké fakultě, opět sklízelo bouřlivý potlesk. V pořadí se jedná již o druhou úspěšnou inscenaci. Původní scénář Jaroslava Vrchlického s komickou noblesou předvedli v perfektních hereckých výkonech.

Známou divadelní hru vkusně obohatili o zásadní i drobné detaily, které dodaly celkovému dojmu ten správný říz. Navíc, jako překvapení u vchodu před (dobrovolně) vyprodanou scénou, obdržíte místo vstupenky anketní lístek. Ty dámy, které se rozhodnou vzít „za kulturou“ i své drahoušky trpící při pouhé zmínce o romantické divadelní hře akutní chřipkou, mohu ujistit – nespustí oči z jeviště.

Noc na Karlštejně v podání studentů Přírodovědecké fakulty.

Nezapomeňte si však vzít anketní lístek i pro sebe – to pokud byste chtěly ocenit jiného vlastníka (či vlastnici), těch nejkrásnějších nohou. Ale teď se už zaposlouchejte do gotické hudby, bez které by se představení neobešlo, a vstupte do hradních komnat…

„Vítejte na hradě Karlštejn a nezapomeňte na návleky!“, velí přísně vyhlížející, růžolící průvodkyně s tlustými brýlemi různě nadšené skupině turistů. Skejťák s obřími sluchátky na uších se jen ušklíbne, barbie se líčí. Všudypřítomný fotograf pořizuje zajímavé momentky a snaživec v šusťákovce si do bločku zapisuje letopočty.

Král Karel IV. urychleně odnášející fíkus, který „ničí mikroklima vzácných fresek“ prchá před návštěvníky z novověku. V nejznámějším příběhu o hradu Karlštejn se tentokrát prolínají dva světy. Historii tu a tam oživí nečekaný vpád turistů s ráznou průvodkyní. Karla IV. poučuje o zákonech, které přeci, podle docenta Zástrčky, už dávno zrušil. Jen díky blahosklonnosti biskupa Arnošta z Pardubic v samém závěru představení neskončí v šatlavě.

A protože jsme na přírodovědecké fakultě, nechybělo ani zvíře. Kdo by ve hře Noc na Karlštejně očekával maximálně kočku, je na omylu. Atmosféru celého představení skvěle oživila pantomimická postava roztomilého Tchoře.

Když mám tekutou révu, jsem Adam a chci Evu!

Petr král cyperský a jeruzalémský, spolu se Štěpánem vévodou bavorským netrpělivě očekávají vladařův slavný příjezd. Aby zbytečně nemarnili čas, ujme se jich ochotný biskup Arnošt. Neúnavně hosty provází, brzy nenáviděnými, krásami hradu a kryptami s ostatky. Pánové nadmíru truchlí po dámských sukních, kterým je vstup na hrad přísně zakázán. Brzy jim proto neuniknou podezřelé obličeje dvou pážat, která při bližším ohledání očividně nepobrala příliš testosteronu. Rozhodnou se přijít věci na kloub a na vlastní pěst začnou pátrat po pravdě.

Divadelní spolek Hamba po představení.

Zatím, nic netušící Karel IV. přijíždí na kole z Prahy a se zářivým úsměvem si s hosty připíjí, zprvu trpkým, krabicovým vínem. Culíkatý Arnošt z Pardubic kryje láskou zoufalou Elišku Přemyslovnu. Nechává jí hlídat před Karlovou ložnicí a šenku Peškovi nařídí předstírat nemoc. Nic netušíce, mu tím usnadní vyřešení problému. Jako by spadla z nebe, na hradě se objeví i Peškova snoubenka – prostořeká domina Alena, která se rozhodla vzít budoucnost vztahu do vlastních rukou a strávit noc ve zdech hradu.

Kolem nešťastného budoucího manžela divoce tančí ty nejvážnější středověké choroby. Cholera s výmluvně vyhlížejícím záchodovým prkénkem kolem krku, černý mor či dna o francouzských berlích. Nechybí ani nejhorší z nich – rýmička, která si utírá svůj obří červený nos do rukávu. Opravdu povedenou hradní expozici středověkých indispozic si později prohlíží i skupina návštěvníků se šílenou průvodkyní.

Hosté objevili pod lípou šenka s divným pážetem jménem Alena. Žalují purkrabímu a těší se, že tak panovníka znemožní hned v začátcích jeho vlády. Správce hradu zuří ještě víc, když mu Pešek poví o záměru nového pážete, s kterým právě „jednal“ o splnění podmínky sňatku. Musí získat rytířský titul! Zatím si Karel IV. ve svých komnatách láme hlavu s převlečenou císařovnou, která bravurně zvládá šenkovu roli a nezákonně tak porušuje zákonodárcův vlastní zákon…

Protože církev a láska mají velkou moc, Eliška zůstane neprozrazena, Karel další staletí uznávaným vladařem, šenk se stane rytířem a šťastným manželem své odvážné Aleny. A vy, skupino, si přijďte taky na prohlídku.

Divadelní spolek HAMBA!

Divadelní spolek HAMBA! byl založen v akademickém roce 2006/2007 na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Kromě Noci na Karlštejně zazářil i ve své druhé, neméně úspěšné hře Caesar. Více o spolku na hamba.tym.cz