FOTO: Sestup do pekla. Jak to vypadá s opravami v útrobách Jinonic?

10. 4. 2017 Autor: Rubrika: Cestování žádné komentáře

Ve vzduchu se mísí pach vlhkosti a betonu, z odhalené konstrukce stropu kape voda, podlahu pokrývá prach, kusy železa, trubky, pytle s betonem a další stavební materiál. Od stěn se odráží zvuky kladiva, pokřiky a randál projíždějícího metra. Vítejte v jinonickém podzemí.

Vystupuju v Jinonicích z autobusu. Je to zvláštní pocit být tu a nejít do školy. Místo toho se připojuji ke skupince novinářů, kteří postávají před vchodem do metra. Fasuju oranžovou vestu s helmou a jde se dovnitř.

Celé eskalátory zakrývá dřevotříska, jen uprostřed vede úzká škvíra, po které sestupujeme do hloubky 23 metrů. Tato vzdálenost od povrchu je hlavním důvodem celých oprav. Jelikož se stanice nachází pod hladinou vody, dochází k masivním průsakům, které už nešlo přehlížet.

„Je potřeba vědět, že tato stanice byla otevřená v roce 1988, to si někteří už i pamatujeme, je to dlouho, je to 30 let a ta stanice potřebuje důkladnou rekonstrukci,“ vysvětluje Jan Blecha, investiční ředitel a místopředseda představenstva DPP. Uzavření Jinonic proběhlo 7. ledna 2017. Od té doby tudy metro jen projíždí.

To samozřejmě znepříjemňuje život, jak místním obyvatelům, tak i studentům Karlovy univerzity, kteří se do Jinonic denně plahočí.

„Snažíme se rekonstrukci dohodnout právě tak, aby v srpnu/září došlo k otevření alespoň z části pro cestující z toho důvodu, že zde sídlí i některé fakulty Univezity Karlovy,“ zohledňuje studenty Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky pro oblast dopravy. „Byli bychom rádi, kdybychom ten zimní semestr stihli co nejlépe, aby fakulty mohly už normálně fungovat.“

Sídlí zde části hned tří fakult – část Filozofické fakulty (katedra sociální práce, Ústav politologie, Ústav informačních studií), část Fakulty sociálních věd (Institut sociologických studií, Institut politologických studií a Institut mezinárodních studií) a část Fakulty humanitních studií.

Přednášky tu sem tam ale mají i studenti jiných oborů a tak tu je pořád rušno. Nefunkčnost stanice Jinonice přidává studentům k době strávené na cestě do školy průměrně 15 až 20 minut.

„Bydlím v Říčanech a cesta do školy mi od budovy k budově trvá cca 80 minut. Cesta bez metra je delší asi o 15 minut. Znepříjemňuje mi to život, protože musím víckrát přestupovat,“ stěžuje si Eliška Kosmáková, studentka FSV. A není v tom sama.

Studenti mají dvě náhradní možnosti, jak se do školy dostat. Mohou dojet metrem až na Nové Butovice, odtud jízda autobusem trvá cca 7 minut. Druhou možností je strávit v autobusu 15 minut ze zastávky Na Knížecí.

„Autobusová doprava by měla v takové situaci nahrazovat metro, ale těch busů jezdí žalostně málo. A to jsou přitom vždy přeplněné,“ hodnotí situaci Tereza Němcová studující na Filozofické fakultě. Je pravda, že nahradit metro, které jezdí každé tři minuty, je těžké. Autobusů se může hrnout sebevíc, ale ve špičkách, kdy se dav studentů valí do školy nebo z ní, to prostě nestačí.

Největší radost tato situace musí dělat důchodcům, kteří byli zvyklí mít spoje dříve jen pro sebe. To je pořád samé „Kde se tu bere tolik lidí?“ a „To je zase nacpaný“, jako by za to studenti mohli. Vůbec nejlepší potom je, když nastoupí jedna (nedejbože víc) maminka s kočárkem. To už se v autobusu nedá ani dýchat, natož hýbat.

Ale zpět do ponurých hlubin jinonického metra. Procházím se po vestibulu, který je naprosto k nepoznání od původního vzhledu. Je těžké zároveň fotit, nešlápnout do kýble s betonem nebo nevrazit do kupy kovových výztuží, když mi padá helma do očí.

Během exkurze tu pracuje pět dělníků. Nevypadají z nás příliš nadšeně. Nejen že jim asi docela překážíme, ale taky jim zatvrdla hadice, kterou dostávají beton na stěny. Mezitím se fotí, natáčí a zpovídá o sto šest.

Samotné opravy započaly ještě za provozu. Nejdříve se sundalo ostění v celé stanici, až poté byli cestující vyřazeni z provozu. Vzápětí se začala provádět sanace a injektáž zdiva, což by mělo ochránit před průsaky vody. Přebytečná voda bude pomocí systému čerpadel odváděna mimo stanici. Tyto opravy probíhají jak ve veřejné části stanice, tak v části technologické, tedy neveřejné.

Zde se kompletně vyměňuje kabeláž, instaluje nové osvětlení a jeho řídicí systém. Po ukončení rekonstrukce bude stanice vybavena novým osvětlením, rozhlasem a kamerami. Jen na jedinou věc nedojde. „Eskalátory v rámci této akce realizovány nebudou,“ podotýká Jan Kostar, vedoucí projektu.

Zatím prý vše probíhá podle harmonogramu. Stanice by se veřejnosti měla otevřít 7. srpna, dokončovací práce budou probíhat již za provozu a to nejspíše až do prosince 2017.

Jan Blecha uvádí, že je v plánu každý rok opravit dvě stanice pražského metra. Jako první na řadě budou Skalka a Dejvická na lince A. Rekonstrukce by už ale neměly být tak rozsáhlé a pro cestující nebudou uzavřeny. S omezeným pohybem ve stanicích se ale počítá.

Foto a text: Lucie Krejzlová




Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.