Trápí vás prokrastinace? 1. LF radí, jak úspěšně zvládnout zkouškové

12. 1. 2012 Autor: Rubrika: Studentský život žádné komentáře

Chtěli byste jít ke zkouškám s lepším pocitem a bez stresu? Zapracujte na organizaci času, více se soustřeďte a motivujte, radí adiktologická ambulance. Nejste si jistí, zda tento zhoubný požírač času postihl i vás? Otestujte se.

Facebook

Trávíte hodiny na Facebooku a pak nestíháte? Možná trpíte prokrastinací. Ilustrační foto: Facebook

Prokrastinací, česky liknavostí, neboli chorobným odkládáním trpí podle loňského průzkumu až 30 procent českých studentů. Narušuje zejména oblast školy a kariéry. V poslední době je o ní slyšet všude. Věděli jste ovšem, že se z ní můžete vlastním přičiněním léčit?

Mechanismus prokrastinace funguje jednoduše. Člověk ví, že by měl zadaný úkol splnit, ale nesplní ho. Vědomí, že by měl, ho totiž odrazuje od jeho splnění. Následuje nepříjemný pocit viny. Člověk tedy povinnost znovu odloží, aby vině nemusel čelit.

Na internetových stránkách adiktologické ambulance – útvar náležející psychiatrické klinice 1. lékařské fakulty UK – léčbou provádí propracovaný systém. Pomáhá uvědomit si, co děláte špatně a mohli byste dělat jinak. Samotná léčba má tři fáze: motivační, fázi změny chování a fázi prevence návratu.

Na začátku si člověk musí uvědomit, co jsou jeho hlavní „požírači času“. Patří mezi ně puštěný internet, televize, nebo rádio. Velice důležité také je přiznat si, čím si své chování ospravedlňuje, například upřednostňování jiných aktivit.

Viníci? Nesoustředěnost, organizace času a málo motivace

Mezi hlavní prokrastinační faktory, čili důvody, proč dochází k odkládání či neplnění předsevzatých úkolů, patří několik činitelů. Hlavním z nich je nesoustředěnost. Abyste odstranili všechny rušivé prvky, měli byste nejlépe pracovat u „čistého stolu“, bez jakýchkoli audiálních či vizuálních podnětů z okolí. V nejlepším případě je žádoucí odpojit internet.

Dalším faktorem může být time management, čili organizace času. Zde se jako rada uvádí rozdělení si úkolu na menší úseky a zastávat motto: „I pět minut stačí.“ Tato metoda člověka donutí si nad práci alespoň na chvíli sednout. Každý si totiž říká, že pět minut ho nezabije. Nakonec s velkou pravděpodobností u daného úkolu stráví mnohonásobně více času, případně ho dokončí celý.

Někteří se mohou potýkat s nedostatkem motivace. Pomůže prý upomínka, co do kdy máme udělat na viditelném místě. Účinné také je stanovit si za splnění úkolu určitou odměnu. Na druhou stranu je ovšem nezbytné seznámit se s důsledky při nedodržení termínu.

Po léčbě spolehlivěji a produktivněji

Zlepšení situace člověku přinese větší spolehlivost v soukromém i profesionálním životě, lepší pocit sám ze sebe, duševní klid a vyrovnanost, zvýšení produktivity či míry volného času. Pokud bude léčba úspěšná, již nepropásnete žádný termín, zadané úkoly uděláte s předstihem a pocit z dobře odvedené práce se dostaví daleko častěji.

Bližší informace naleznou zájemci na webových stránkách adiktologické ambulance poradna.adiktologie.cz. Návštěvníci si zde mohou otestovat i závislost na internetu nebo využít on-line poradnu.

Linda Dařílková, UKáčko.cz



Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.