Vysoká mi dala rozhled, ale učil jsem se až za pochodu, říká Ondřej Krátký, zakladatel Liftago Taxi

15. 4. 2015 Autor: Rubrika: Rozhovor žádné komentáře

Minulý měsíc se konala Investiční konference. Jedním z účastníků byl i Ondřej Krátký, zakladatel Liftaga. UKáčko.cz se ho ptalo na to, jakou roli pro něj hrála vysoká škola v praxi, i jaké zkušenosti nasbíral v Silicon Valley.

Panelová diskuze – Wall Street is out, Silicon Valley rocks, která proběhla minulý měsíc v rámci Investiční konference pořádané Klubem Investorů, se zabývala tématem startupů – projektů, které jsou teprve ve fázi vývoje. Jako startup začínal například i Facebook a další internetové firmy se sídlem v americkém Silicon Valley (odtud název konference). Účastníci panelu diskutovali o platformách zabývajících se crowdfundingem, který právě těmto projektům pomáhá při získávání financí a investorů, i o tom, jak zakládali své vlastní úspěšné firmy.

Ondřej Krátký, zakladatel Liftago Taxi

Ondřej Krátký, 30 let – Vystudoval VŠE v Praze, v 28 letech vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions a po 5 letech zaměstnání opustil korporátní kariéru, aby se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a spolu s nimi založil oceňovaný český start-up Liftago, který má za cíl poskytnout alternativu k vlastním autům v centrech měst.

Foto: archiv OK

Spolu se dvěma kolegy jste zakládal Liftago, můžete nám ho krátce představit? A jak vlastně vznikl název společnosti?

Liftago je mobilní služba, která má postupně nahradit potřebu vlastního auta v centrech měst. Zatím umožňuje vybrat si během pár vteřin z nejlepších řidičů taxi, kteří jsou zrovna kolem, podle ceny, vozu a hodnocení řidiče ostatními zákazníky, bez ohledu na to, zda řidič jezdí přes jakýkoliv dispečink.

Je to v podstatě volný trh, do kterého budeme časem zapojovat i další možnosti přepravy po městě a veřejnou dopravu dále zpřístupňovat. Dnes Liftago používají desetitisíce lidí a neustále roste, ale dostat se sem, to byl docela porod.

Přijít s názvem, který můžete vlastnit po světě, nebylo vůbec jednoduché. Vznikl jako spojení slov „lift“, „and“ a „go“ a měl vyjadřovat nástroj na přepravu ve městě.

Jak vypadá váš běžný den?

Běžný den moc neexistuje, je to strašně pestré, pokaždý je třeba řešit akutní problémy a překážky nebo ladit strategii na příští týdny. Každý den ráno si ale voláme s kolegy, se kterými máme rozdělené odpovědnosti za jednotlivé části byznysu. Tohle nám pomáhá se sladit, nedělat zbytečnosti a mít přehled o tom, co se bude dít.

Jak jste se k podnikání dostal?

Já se do projektu dostal ve fázi, kdy se dělal byznys plán na proniknutí do městské dopravy a řešení jejích problémů – bylo potřeba někoho, kdo se vžije do role zákazníka a dokáže navrhnout cestu k němu, tedy hlavně marketingovou stránku projektu.

Pracujete v oboru, který se rychle vyvíjí. Jakou roli pro vaši kariéru hrála vysoká škola? Využil jste získaných znalostí, nebo jste se většinu musel naučit za pochodu?

Já se spíš učil za pochodu. Vysokou školu jsem kromě prázdninových přívýdělků a jedné stáže spíše proflákal – dala mi hodně, hlavně rozhled, ale ekonomické vzdělání moc ne, za to si však můžu sám. Pokud něco nedělám prakticky, paměť mi nezafunguje.

Máte nějaké doporučení, jak skloubit práci a studium?

Nejlepší je najít zajímavou práci nebo vlastní projekt – to je to nejlepší studium. Pokud vás práce nebo projekt baví, určitě najdete způsob, jak to skloubit se studiem.

Máte zkušenosti ze Silicon Valley. Jak jste se k této příležitosti dostal a co bylo pro vás hlavním přínosem?

Ty zkušenosti nejsou nijak obrovské, ale byl jsem tam s kamarády, co tam žijí a pracují. V podstatě jsem se sbalil a odjel na pár týdnů do San Francisca. Bydlel jsem v Mountain View u kamarádů a skoro každý den jsem si jel popovídat do měst tvořících Silicon Valley se zajímavými lidmi z firem jako Twitter, Airbnb, Lyft, HotelTonight, Nor2 a další, nebo s investory.

Ty schůzky jsem si domluvil přes kamarády a známé nebo i přímo s firmami s tím, že na každého jsem měl konkrétní otázky na jejich zkušenosti, které mi pomohly s tím, co děláme v Liftago. Jakmile od lidí chcete konkrétní radu a vidí z vás, že jim jen neseberete čas, rádi pomohou.

Zvítězil jste v mezinárodní kreativní soutěži Cannes Young Lions. Mohl byste popsat svou zkušenost s touto soutěží?

S kolegyní Luckou jsme se dostal do největší světové soutěže v reklamním průmyslu a navrhli jsme vítězné řešení pro jeden charitativní projekt, který tvořil zadání v naší kategorii pro mladé kreativce. Hlavní zkušenost je to, že když člověk chce, dokáže celkem cokoliv, co si usmyslí, jedinou překážkou je vlastní hlava.

My jsme si řekli, že když už jedeme do Cannes, tak to prostě vyhrajeme. Tahle zkušenost byla celkem důležitá pro moji „korporátní kariéru“ i podnikání.

Pomohlo vám vítězství při hledání zaměstnání? Přihlíží k podobným věcem zaměstnavatelé?

Myslím, že šikovní zaměstnavatelé vždy ocení nápadité lidi, kteří umí hledat řešení, překonávat překážky a prodávat i realizovat svoje nápady. Mít za sebou důkazy je vždycky přesvědčivější, ale konkrétně mně to pomohlo spíše osobně nežli v kariéře, protože já už tehdy bezva zaměstnání měl.

Spíš si myslím, že pokud hledáte zajímavou práci, musíte ji hledat podle zajímavých lidí, kteří ji nabízejí – tedy vybírat si podle šéfa a kolegů – ti budou ovlivňovat vaši spokojenost úplně nejvíce.

Jak důležité jsou podle vás stáže nebo jiná dobrovolná činnost?

Stáže nebo výpomoc zadarmo jsou výborným způsobem, jak poznat budoucí pracovní prostředí. Je to skvělá investice do toho, jak nenásilně a v krátké době najít vysněné uplatnění, nebo naopak poznat prostředí, které se mi nezamlouvá, nebo práci, která mi radost nepřinese. Takový test a nové zkušenosti zároveň.

Co byste vzkázal studentům, kteří se chtějí vydat podobnou cestou jako vy?

Otestujte, co můžete, a najděte si to, co vás baví. Tu cestu budou nejvíc ovlivňovat lidi kolem vás, tak si vybírejte podle nich. Negativní lidi vás budou brzdit, od pozitivních, zkušených a schopných se to naučíte úplně nejvíce.

A co byste poradil těm, kteří mají nápad, ale schází jim prostředky?

Zapomeňte na slovo „nápad“, to je příšerný. Nápad je jen myšlenka v hlavě, která má nulovou hodnotu. Máte-li super řešení na něčí problém, existuje určitě spousta cest, jak si to řešení nenákladně otestovat – zda funguje a přináší lidem hodnotu.

Ukážete-li výsledky, máte daleko větší šanci sehnat pro svůj projekt další lidi i prostředky. K ověření „nápadu“ pomůže tuna zpětné vazby od zkušenějších, takže se nebojte o ni požádat.




Hodnocení


Související články

  • zatím žádné

Sdílej článek


Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.