Film a diskuse: Kdo zabil elektromobil? (Who Killed the Electric Car?)

29. 1. 2010 Autor: Rubrika: Kalendář žádné komentáře

Who killed the electric car

Veřejné promítání a diskuse – Jsou budoucností dopravy elektromobily? Zásadní vynález našeho věku a ikona hospodářství EU na prahu Schumpeterovy ‚tvořivé destrukce‘.

KDY: pondělí 1. 2. 2010, 16:00-19:30
KDE: Areál UK Jinonice, aula (č. 1034), U Kříže 8, Praha 5, stanice metra Jinonice

PROGRAM:

  • 16:00 Přivítání a úvodní slovo
  • 16:10-17:55 promítání dokumentu Kdo zabil elektromobil? („Who Killed the Electric Car?“ USA 2006, 92 minut, angl. originál s čes. titulky)
  • 17:55-18:00 přestávka
  • 18:00-19:30 moderovaná debata: Tomáš Sedláček (IES FSV UK), Radek Špicar (Škoda Auto), Milan Smrž (Eurosolar, o.s.), Jaromít Vegr (Elektromobily o.s.)

VSTUP ZDARMA

ANOTACE FILMU: V roce 1996 se v Kalifornii objevily plně funkční elektromobily, které splňovaly potřeby téměř všech řidičů. O dvanáct let později nezbyly na tato futuristická auta nic než vzpomínky. Kdo je zodpovědný za jejich zmizení, byl v tom zásah mocných, nebo je na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů?

Dokument přináší pohled na jednu z epizod elektromobilů, které jako alternativa nezaostávají vlastnostmi za benzínovými auty, naopak je v mnoha ohledech předhánějí. Proč tedy světové automobilky nenabízejí tuto levnější variantu, se kterou můžeme jezdit již od několika desetihaléřů za kilometr? Následující dokument předkládá spoustu argumentů, proč jsou elektromobily trnem v oku snad úplně všem zúčastněným stranám kromě uživatelů.

TÉMA: Povede místy kritický stav životního prostředí spolu s výdobytky vědy a výzkumu posledních desetiletí k nástupu nové průmyslové éry? Budou všichni ochotni přijmout nutné změny se vším všudy? Stane se nástup elektromobility pro automobilového giganta jakým je EU podobnou zkouškou, jakou se na přelomu druhého tisíciletí stal pro tahouna amerického hospodářství GM a celou americkou veřejnost? A jaké výzvy vůbec elektromobilita současnému systému založeném na fosilním hospodářství klade?

Podle rakouského ekonoma-politika českého původu Josefa A. Schumpetera je počátek každého nového hospodářského cyklu provázen nástupem zásadních nových produktů do výroby. Jejich zavedení je často spouštěčem tzv. tvořivé destrukce, tedy stavu, kde výhody zaváděného systému zároveň přivodí zánik toho stávajícího. Tomuto kroku se z logického důvodu struktury vyrostlé na dosavadním modelu brání a je pouze otázkou působení dalších vlivů, jak dlouho se jim status quo podaří udržet. K radikálním změnám tak dochází teprve tehdy, kdy se stávající model stává neudržitelným. Převedeno do konkrétní podoby, vynálezy 19. století jako železnice, automobil či výroba elektrické energie znamenaly technologickou revoluci s dopady do všech částí našeho života a hospodářské podoby současného světa. Pokud se tento model kdy otřásal, bylo to pravidelně v návaznosti na krizové okamžiky v regionech poskytujících těmto vynálezům základní složku – energetická paliva. Řešení tohoto systémového nedostatku obnovitelnými zdroji se dařilo dlouhodobě za pomocí smluv i válek odsouvat. Zdá se však, že sotva co byl vycizelován spalovací motor jako hlavní zdroj pohybu revoluce, začíná obrazně poblikávat kontrolka měřáku světových zásob ropy a do kabin cestujících z venku prolíná hluk a smog.




Hodnocení


Související články

  • zatím žádné

Sdílej článek


Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.