Jan Palach jako náš hrdina?

16. 1. 2009 Autor: Rubrika: Názory 1 komentář

Palachova manifestační sebevražda před čtyřiceti lety byla aktem politickým a také byla v tomto smyslu vnímána. Byla ale současně činem, který se zařadil do tradice českého mučednictví. Do myšlenkové tradice, jejímuž poselství rozumí především Čech se svou specifickou historickou zkušeností.

tryzna-palach-karolinumJe to něco, co je bytostně „naše“ a co o nás něco podstatného vypovídá. Tímto odlišením je možné vysvětlit, proč sebeupálení Ryszarda Siwiece na varšavském Stadionu desetiletí několik měsíců před Palachovým činem nemělo žádný velký ohlas. Poláci mají totiž o hrdinství poněkud jinou představu, ztělesněnou v postavách Konráda Wallenroda z Mickiewiczova textu nebo kapitána Klosse z populárního televizního seriálu. Z hlediska reflexe dějin jde o příběh velké minulosti, následného úpadku a nostalgické touhy po návratu zlatého věku. Jezdci odhodlaně vyrážející na koních do boje proti nacistickým tankovým divizím – to jsou typičtí polští hrdinové, které bychom jako střízliví Češi pravděpodobně obvinili z donkichotství a romantismu.

Je sebevražda hrdinstvím?

Národní mýty jsou charakteristické tím, že jejich kritická reflexe nemůže v dané společnosti vzbudit příliš pochopení. Žijeme totiž v mýtu, nemáme vůči němu odstup. V tomto smyslu lze souhlasit s Jiřím Hoppem: „Kdyby se dnes nějaká agentura pro výzkum veřejného mínění rozhodla položit respondentům sugestivní otázku, kterého českého muže či ženu považují za novodobého národního hrdinu, jistě by jméno Jana Palacha patřilo k nejčastěji zmiňovaným.“ Na druhou stranu by taková otázka především u mladé generace vzbudila spíše asociaci s nepříjemným školním zkoušením z dějepisu.

Sebeupálení je zvlášť drastický způsob, jak připoutat pozornost. Motiv má vysvětlit dopis nalezený na místě činu. Palach se v něm označuje za člena skupiny, která se rozhodla vyjádřit svůj protest a obrozensky „probudit lid“ sérií sebevražd. Jejich požadavky jsou vlastně velmi skromné – okamžité zrušení cenzury a zákaz rozšiřování sovětského propagandistického listu Zprávy.

Palach je realista a nevyzývá ke svržení socialistického režimu. Ani jej neplánuje nějakým způsobem „reformovat“. Zdá se, že by mu stačilo umožnění svobodné diskuse – s nadsázkou řečeno, v podmínkách jednoho velkého koncentračního tábora.

Takovýto politický čin by sám o sobě nemohl vzbudit vlnu sympatií. Nemohl by přimět několik desítek lidí k zahájení hladovky hned druhý den. Nemohl by proměnit pohřeb mluvčího v národní manifestaci a jeho hrob na Olšanských hřbitovech v posvátné místo. Do trochu jiného světla vrhá celou událost nápis „Jan Hus – Jan Palach“, který se brzy objevil na soše svatého Václava.

Pravda zvítězí

Paralela je zřejmá. Jan Hus odmítá na Kostnickém koncilu podřídit se mínění mocných, dává přednost „životu v pravdě“, řečeno známým pojmem Václava Havla, a umírá v ohni.
V tomto pojetí tu existují dva modelové přístupy k životu – zastánce prvního (neboli Švejk) usiluje o sebezáchovu za každou cenu, příznivec druhého (neboli Hus či Palach) klade nad strach ze smrti oddanost nadosobním a nadčasovým hodnotám. Švejk je schopen čehokoliv, pokud mu to pomůže vyváznout z dané situace. Palach nepodlehne pokušení oportunismu a rozhodne se pro oběť za kolektiv, za národ. Švejk se stal symbolem českého „simulantství“, Palach jedním z reprezentantů vrozené české lásky k pravdě.

Britský bohemista Robert Pynsent nazývá palachovský rys národní identity jako „mučednický komplex“. A vskutku, mnoho velkých národních hrdinů přežívá v paměti národa v podobě obrazů mučedníků – kromě Husa a Palacha například svatý Václav, Jan Nepomucký nebo Julius Fučík.

palach-tryzna-vaclavJe ovšem příznačné, že zástupci komunistické strany, vědomi si této tradice, se pokusili vznikající Palachův kult umlčet. Zakázali publikování Palachova dopisu v tisku a v roce 1973 tajně odstranili jeho ostatky z olšanského hřbitova. Mezitím se však Palachův čin dočkal mezinárodního ohlasu.

Proč se ale v národní mytologii dostalo privilegovaného postavení Palachovi a nikoli už Janu Zajícovi nebo Pavlu Wonkovi? Možnou odpověď nabízí Tomáš Halík: „Já jistě mám velkou úctu k hrdinství a oběti zejména Jana Zajíce, ale mám dojem, že takový čin je neopakovatelný a že kdyby se měl stále znovu nějakým způsobem napodobovat, tak se jeho význam spíš zeslabí. Že je možné na něj navázat tvořivě a nově. A že na tento čin významně navázali ti, kteří si připomněli palachovské výročí o 20 let později, v lednu 1989 při těch velkých demonstracích.“

Kult dnes – pravda nikoho nezajímá

Takzvaný Palachův týden bude v našich dějinách navždy spojen se „sametovou revolucí“ a obnovením „svobodné“ republiky. Od toho okamžiku uplynulo dalších dvacet let. Jak mladí lidé dnes vnímají Palachův čin? Jakub Jareš to vidí takto: „Asi bych řekl, že o něm jen málo vědí, že si ho možná budou často plést s Janem Opletalem, nebudou přesně vědět, kvůli čemu se upálil. Vlastně jsem se s tím i setkal. Byl jsem teď na základní škole přednášet o Palachovi. Tam především nesouhlasili s tím, že jako prostředek protestu zvolil sebevraždu. Ptali se, proč nevymyslel jinou akci, proč si třeba nepořídil pistoli a nešel zastřelit nějaké normalizátory nebo proč nezapálil budovu ÚV KSČ? Já jsem jim říkal, že on se pokusil změnit vědomí čtrnácti milionů lidí a že to přeci jen mělo nějakou naději na úspěch.“

Působnost kultu pomalu mizí a Palach nachází pomyslné konkurenty v bratrech Mašínech. Mytologie, jejímž posledním známým představitelem je Václav Havel, zřejmě v očích mladé generace neobstojí ve srovnání s poselstvím akčních filmů.

Vůbec se ale zdá, že dnešní době nějaké nadosobní ideály chybějí. Zdeněk Adamec, který se v roce 2003 upálil na stejném místě jako Palach, se v dopise na rozloučenou vyznal z touhy, „aby se lidé nad sebou zamysleli a snažili se zmírnit zlo, které každý den páchají“. Za pár dnů byl jeho příběh v médiích zastíněn jinými událostmi a není známo, že by někdo vyslyšel jeho odkaz. Do národní mytologie má Adamec daleko. Zůstává otázkou, zda je to tak dobře, nebo špatně. Ale prostě to tak je.

lukas-borovicka-maly
Lukáš Borovička
Autor absolvoval Filozofickou fakultu UK a je zástupcem šéfredaktorky časopisu FFakt.

Foto: archiv UK media, Archiv bezpečnostních složek



1 komentář »

  • vladimír :

    Kladou se věnce k výročí smrti Jana Palacha a v Moskvě kolaborantský zmetek který pár let po Palachově činu děkoval Ustřednímu výboru KSSS a Leonidu Brežněvovi je uváděn do úřadu našeho velvyslance.Chce se mi blít.To to nikdo nevidí co se tu děje?

    reagovat

Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.