Omezení dopravy v centru Prahy by se mohlo dotknout i studentů. Zatím se však neplánuje

28. 6. 2016 Autor: Rubrika: Fakulty žádné komentáře

Iniciativa Auto*Mat navrhuje uzavření některých částí historického jádra Prahy osobním automobilům. Případná uzavírka by se týkala i Smetanova nábřeží.

Od otevření tunelového komplexu Blanka uplynulo už více než tři čtvrtě roku. Zatímco na některých místech se dopravní situace zlepšila, jiným částem města zprovoznění tunelu příliš nepomohlo.

Náhled navrhované uzavírky. Omezení by platilo vždy od 7 do 21 hodiny. Zdroj: Auto*Mat

Náhled navrhované uzavírky. Omezení by platilo vždy od 7 do 21 hodiny. Zdroj: Auto*Mat

Občanské sdružení Auto*Mat, které má za cíl formovat pražskou dopravu, chce, aby se ve zklidňování dopravy pokračovalo, a to především v centru města. Změny by se mohly dotknout i studentů, kteří dojíždějí na Filozofickou fakultu a Fakultu sociálních věd autem či na motorce. Součástí dopravní studie vypracované automatem (najdete ji zde) je totiž mimo jiné i návrh na uzavření části Smetanova nábřeží.

„Po zprovoznění Blanky doprava na Smetanově nábřeží poklesla jen marginálně, ačkoliv byly všechny podmínky pro to odsunout ji z velké části do draze postavených tunelů,“ vysvětlil Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

V případě realizace návrhu by se Smetanovo nábřeží a navazující Křížovnická ulice proměnily v pěší zónu, konkrétně v úseku mezi ulicemi Plátnéřská a Anenská. Dopravu by zde zajišťovala městská hromadná doprava. Kromě ní by do oblasti mohli vjet jen místní obyvatelé, zásobovací vozy a záchranáři. Petice podporující mezi dalšími i tento návrh má momentálně necelých 900 online podpisů.

Podle zástupce starosty Prahy 1 a radního pro dopravu Richarda Bureše bude ale jakékoliv omezení vždy mít dopad na jiné komunikace. „Omezení dopravy na Smetanově nábřeží v minulosti se vždy projevilo přesunem této dopravy do rezidenčních uliček Starého Města, které nejsou na takový provoz vhodné,“ uvedl Bureš.

Městská část prozatím připravuje pouze drobné změny zajišťující například preferenci tramvají a omezení vjezdu větším vozidlům. „V plánu máme spoustu drobných úprav, vše ale připravujeme na základě ověření dopadů každého řešení a po diskuzi s okolními městskými částmi,“ dodal.

Pěší zóna před Hollarem

Zákaz vjezduAuto*Mat se o uzavření Smetanova nábřeží pokoušel už v minulosti. Povedlo se to například v roce 2013, kdy se každou sobotu po dobu šesti týdnů proměnilo hned celé nábřeží (od Křížovnického náměstí až po Národní divadlo) v pěší zónu. Provoz tramvaje zůstal zachován. Akci v té době podpořily i Filozofická fakulta a Fakulta sociálních věd.

Filip Láb, proděkan pro vnější vztahy FSV, by uvítal, kdyby se z nábřeží před Hollarem stala pěší zóna trvale. Vliv na docházku by to podle něj nemělo.

„Nevedeme si žádné statistiky „studentské mobility“, nicméně naši studenti i zaměstnanci na cestu do školy využívají primárně hromadnou dopravu,“ sdělil Láb. „Zklidnění dopravy na Smetanově nábřeží by se nám líbilo – představa živého a klidného nábřeží bez věčných front páchnoucích automobilů je moc pěkná,“ doplnil.

S Lábem souhlasí i student Marketingové komunikace a PR Honza Mikulka. „Byl bych rád, kdyby se to uzavřelo. MHD spojení je super a potřeba jet autem do centra mi přijde zbytečná. Nábřeží je jedna z nejhezčích částí Prahy a auta to tam jenom kazí.“

V řadách studentů se ale našli i odpůrci návrhu. Jedna ze studentek se do školy dostává výhradně autem. Podle ní je tento způsob dopravy pohodlnější.

Chtěli byste, aby se ze Smetanova nábřeží stala pěší zóna se zachovanou MHD?

výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Michal Voráček, redakce



Napište komentář

Pište prosím slušně a k tématu článku! Odesláním komentáře souhlasíte s těmito pravidly diskuse, nevhodné příspěvky budou odstraněny. Pokud se Váš komentář neobjeví hned, neodesílejte jej znovu, z důvodu cachování se může Váš komentář objevit až s menší prodlevou po odeslání.