Pracovní veletrh Career Days poskytl studentům přímý kontakt s firmami a praktické tréninky
Na pracovním veletrhu Career Days se studenti mohli interaktivní formou seznámit s firmou, ve které by chtěli pracovat, nechat si zkontrolovat životopis od personalistů a naučit se, jak se připravit na přijímací pohovor a jak zvládnout výběrové řízení.
Stále častěji slyšíme o boji, o výhodných známostech, o šťastné náhodě nebo o velké smůle. Pracovní trh se změnil a s ním i způsob, jak si firmy vybírají své budoucí zaměstnance. Změnily se především požadavky na absolventy a očekávání s nimi spojená.
Snadnému získání práce nenahrává ani skutečnost, že se ekonomika ještě zcela nevymanila z recese. V některých firmách dochází k propouštění, jiné firmy nabírají nové zaměstnance pomalu a jiné vůbec. Na jedno volné pracovní místo se hlásí velké množství uchazečů, od 50 výše.
Career Days reagují na potřebu zorientovat se, získat informace a zformovat si obraz a vizi budoucí kariéry. Jedná se o každoroční setkání, v jehož silách je propojit svět byznysu a firem se studentským světem. Jsou určené studentům posledních ročníků vysokých škol a čerstvým absolventům.
Letošní 21. ročník přinesl několik novinek – kromě tréninků a konference se přidala i interaktivní setkání on-line, která proběhla dva dny před zahájením veletrhu a umožnila nahlédnout do akce a připravit se na ni.
Na podrobnější informace jsme se zeptali organizátorky Eriky Kováčové – marketingové a PR manažerky Career Days 2013:
Kolik bylo na letošním ročníku vystavovatelů a návštěvníků?
Vystavovalo se tři dny a měli jsme tady 23 společností, do toho nepočítám menší stánky firem a neziskových organizací. Očekávaná návštěvnost se pohybovala kolem 1400 studentů, ale chci zdůraznit, že naším primárním cílem je kvalita komunikace, nikoliv počty lidí. V rámci Career Days nabízíme intenzivní kontakt včetně 5-10 minut aktivní komunikace mezi studentem a firmou. Navíc je to lákavé i pro zaměstnavatele samotné – získají sice míň kontaktů, ale o to aktivnější a hodnotnější uchazeče.
V této souvislostí mě zajímají životopisy, které se nahrávaly na web během registrace.
Ano, tyto CV jsou určené pro firmy. Každý návštěvník měl na sobě jmenovku, která mu „dodala tvář“ před budoucím zaměstnavatelem. Po skončení setkání si mohl snadno dohledat příslušný životopis a seznámit se s kandidátem podrobněji.
Myslím si, že tento postup dost usnadní komunikaci na pracovním trhu. Co si vlastně myslíš o současné situaci se získáváním práce?
Podělím se o svůj osobní pohled. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to obrovský boj, i když člověk nějakou tu praxi má. Mnoho lidí má nasazené růžové brýle, které jim brání v realistickém pohledu na věc. Prosím, takto opravdu ne! (Smích) V dnešní době je samozřejmostí ukázat svoje zajímavé aktivity, pracovní zkušenosti a cizí jazyk, bez kterého se nelze obejít všude, obzvlášť v oboru zahraničního obchodu.
Na veletrhu jsme oslovili několik návštěvníků a zeptali jsme se jich na jejich dojmy z veletrhu a na to, jak to mají s hledáním práce.
Marie vystudovala obor Podnikání a administrativa na České zemědělské univerzitě. Již několik měsíců hledá práci v marketingu. Sehnat práci v tomto oboru je však náročné, protože je velká konkurence. Marie na Career Days ocenila hlavně tréninky: „Nejvíce se mi líbil trénink na téma Typologie osobnosti. Velice jsem ocenila setkání a možnost vyzkoušet si komunikaci s firmou, a to neobvyklou cestou.“ Celá akce pro ni byla přínosná, kladně hodnotila hlavně získání zkušeností k výběrovému řízení.
Dalším osloveným byl Luboš, student ekonomie na zmíněné ČZU. Luboš hledá práci v oboru téměř měsíc a má částečné zkušenosti. „Oceňuji osobní přístup, seznámení s firmou a možnost promluvit si s jejími manažery.“
Kristýna momentálně studuje Mezinárodní vztahy na VŠE a o práci se ještě neuchází, spíše se seznamuje s pracovním trhem a nabídkou firem. „Počítám s rezervou kolem šesti měsíců, pokud dodělám školu. S Career Days jsem velice spokojená. Oceňuji především otevřenost, kreativitu a možnost zeptat se přímo firem. Získala jsem nové informace a kontakty,“ shrnuje přínosy veletrhu.
Její kamarád Patrik studuje Mezinárodní obchod na VŠE na bakalářském stupni, má stálé zaměstnání, ale v jiném oboru. Na veletrh se přišel podívat a zorientovat se. „Rozšiřuji si obzory pro ideální práci.“
Martina přijela až z Opavy, kde studuje Obchodně podnikatelskou fakultu na Slezské univerzitě. „Příští rok budu inženýr a svůj čas jsem zde věnovala navazováním nových kontaktů a získáváním nových informací.“
Nakonec jsme oslovili ještě Kateřinu, studentku pátého ročníku Veřejné správy a regionálního rozvoje na ČZU. Sice už pracuje, ale uvažuje o zaměstnání v širším ekonomickém oboru, nejen ve státní správě. „Mým cílem je zatím monitorování nabídek. Největší spokojenost během setkání mi přinesl osobní kontakt s manažery a možnost procítit vnitřní atmosféru firmy. U setkání jsem nejvíc ocenila samostatnou práci na úkolu.“
Setkali jsme se se dvěma zástupci firem. Ptali jsme se jich na to, zda nabírají nové zaměstnance a jak zaujmout ve výběrovém řízení.
Společnost Glencore je na Career Days poprvé a jejím cílem bylo získat 3 až 5 nových zaměstnanců. Je to mezinárodní firma a nové zaměstnance nabírá průběžně. Požaduje dobrou znalost angličtiny, schopnost řešit problémy samostatně a nebát se výzev. Oceňuje podnikatelský duch, zodpovědnost, komunikaci a spolupráci. Co nás nejvíce zaujalo během rozhovoru s HR manažerem Ladislavem Hajkem, byly jeho tipy, jak zaujmout v CV. Klasicky zmínil uvádění věcí, které člověka prodají, jako je krátká brigáda, stáž nebo dobrovolnictví. Dále dodal, že by se rád dozvěděl o tom, že uchazeč dělá nějaký sport. Podle jeho názoru může tato říct o člověku nejvíc.
Společnost L´Oreal nabírá zaměstnance a stážisty pravidelně, zhruba 35 lidí ročně do oborů marketing, finance, PR, HR a dále nabízí značný počet trainee pozic. Mezi požadavky patří angličtina na dobré úrovni, analytické schopnosti a zahraniční praxe, přičemž praxe v oboru není podmínkou. CV by mělo být strukturované podle požadované pozice a jasně vyjadřovat, proč uchazeč chce dělat zrovna tuto práci a z jakých osobních vlastností bude vycházet pří plnění pracovních povinností.
Klíčová slova
AIESEC, Career Days, práceHodnocení
Související články
- Kde najdou studenti a absolventi dobrou práci? Na Career Days
- Absolventi a studenti se mohou setkat s budoucími zaměstnavateli online na Career days live
- Co dělat po škole? Druhý ročník veletrhu Absolvent se blíží
- Sledovat Krtečka v taiwanských horách? I to je možné na stáži s AIESEC
- Nezaměstnanost absolventů UK: 1,9 %
Napište komentář